Snippa eller inte

Tidigare har jag funderat över vilket begrepp jag vill använda som benämning på det kvinnliga könsorganet. Snippa är något som inte alls faller mig i smaken och därför kunde jag inte låta bli att fråga Lady Dahmer hur hon tänker angående detta begrepp. Hon är nämligen en av dem som använder begreppet snippa. Det här inlägget är alltså främst till henne:

Jag ser i i din länk att snippa är intaget i SAOL.

Jag tycker att snippa är ogenus av just den anledning som även nämns i länken. Snippa är ett ord som har tillverkats av ordet snopp. Ännu en gång har mannen fått sätta normen.

Själv använder jag pulla. Det är inget jag förespråkar att alla måste använda. Det har känts rätt för mig av den enkla anledningen att jag själv har vuxit upp med begreppet. Dessutom tycker jag att det är det bästa alternativet. Tyvärr ser jag att pulla i SAOL inte är rätt ord att använda.

Det där om att blygsel uppstår om man själv får bemnämna sitt kön förstår jag inte riktigt. Jag tror att det är viktigare med öppenhet från de vuxnas sida när samtalsämnet dyker upp.


Kommentarer
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

sv. grejen är ju att vi behöver ett gemensamt ord. Att man inte tycker om ordet snippa eller dess ursprung är irrelevant. Det handlar inte om oss eller våra personliga preferenser utan om våra barn - kommande generationer och rätten till ett ord.



Vi behöver ett gemensamt språk. Om alla hittade på egna ord när de inte tycker det riktiga passar så skulle vi inte förstå varandra alls.



Det skapar en trygghet om man vet vad alla delar på ens kropp heter.



Pulla för mig och många andra betyder antingen höna eller.. ja fingerpulla. Om alla föräldrar (som vi gjort hittills) lär sina barn olika ord så skapar det förvirring och osäkerhet vilket i sin tur kan skapa blygsel och skam.

2011-03-19 @ 09:08:13
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

och om tio år så kommer ingen veta vilket som kom först - snopp eller snippa. :-)

2011-03-19 @ 09:08:44
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Katti

Håller inte med dig. Ett gemensamt ord är kanske viktigt, men inte lika viktigt som att det är ett BRA ord. Just nu finns det inget (och jag känner inte att jag är den som borde hitta på ett).



Tryggheten tror jag, som sagt, kommer från annat håll. Själv har jag aldrig känt varken osäkerhet, förrvirring eller skam. Antagligen pga att mina föräldrar aldrig har gjort detta till något laddat.



Att pulla betyder något annat för dig än för mig är fullt förståeligt :) Men för mig betyder det inte bara höna eller onanera. Det betyder också det du kallas snippa.



Att ursprunget är glömt om 10 år kan vi i alla fall hoppas. Tyvärr, eller i de flesta andra fall, tack och lov är vi rätt bra på vår historia.



Men eftersom jag är av den åsikten att huvudsaken inte är vilket begrepp vi använder, utan HUR vi använder det så tänker jag försöka mig på att lämna diskussionen nu. Vårt kön behöver inte vara så ladda som det ofta lyfts fram att bli :)

2011-03-19 @ 09:18:06
URL: http://attvarakatti.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

men du - tänker du samma sak om andra ord också? Fot? Huvud?



Jag tror absolut att det är viktigare att man har ord alla förstår än att orden låter bra eller har "rätt" ursprung.



grejen med pulla är att det kan skapa en obehaglig situation för barnet. Första gången jag hörde det så var jag tyvärr inte speciellt pedagogisk. Ett barn på förskolan som glatt drog sig i snippan och tjöt pulla. Jag blev chockad och det syntes nog också. Det är sådana situationer som kan bli jobbiga. Det finns en del som envisas med att lära sina döttrar att det heter fitta (för att ta tillbaka ordet) men det skapar situationer som kan bli skambelagda eftersom att omgivningen inte alltid reagerar som de ska.



Snippa är ju det vedertagna ordet oavsett vi vill eller ej och det sprider sig som en löpeld.



Sen är det givetvis ok att lära barn olika ord, synonymer. Men jag tror det är viktigt att de vet det rätta ordet. Oavsett om det gäller snippan eller fötterna.

2011-03-19 @ 09:26:03
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Katti

Jag gör inte en stor grej av att vissa föräldrar sägen fossingar, tossar, tandsebissingar eller något annat. Barn är inte dumma i huvudet, de fattar att man kan använda olika namn för samma grej och i olika situationer.



Jag trodde inte att du var den som var rädd för chocker. Varför är det värre att du blir chockad över barns eller andras ordval än att många blir chockade över ditt sätt att uppfostra eller klä dina barn?



Du får gärna kalla det snippa. Det gör mig egentligen ingenting om hela världen vill gå över till att säga snippa. JAG känner mig inte bekväm med ordet.

2011-03-19 @ 09:33:06
URL: http://attvarakatti.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

som sagt - jag var inte speciellt pedagogisk. Men det fanns inte på min planet att pulla kunde betyda snippa. Jag hade aldrig hört det innan. Pulla är liksom fingerpulla. lol



Jag hoppas bara att flickan inte kände sig dum av min reaktion.



När det gäller min uppfostran och kläder så upplever jag inte att folk (annat än på familjeliv.se kanske) blir chockade. :-)

2011-03-19 @ 09:37:19
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Katti

Haha :) Då lärde du dig nåt nytt!



Hon kom nog över din reaktion =)



Ok. Jag hade för mig att jag läste något om det häromdagen. Men det kanske gällde familjeliv.

2011-03-19 @ 09:40:32
URL: http://attvarakatti.blogg.se/
Postat av: LADY DAHMER | genushäxan tjafsar och tjatar

heh. jag är ju ganska högljudd här på nätet och folk gillar att provoceras av mig. Jag lockar ju till mig en viss typ. Men IRL så har jag aldrig stött på nån negativitet. Och även på nätet så är det förhållandesvis ganska sällan egentligen. :-)

2011-03-19 @ 09:46:03
URL: http://ladydahmer.se
Postat av: Katti

Folk är konflikträdda ;) Eller så inser de att du har rätt :)

2011-03-19 @ 09:47:59
URL: http://attvarakatti.blogg.se/
Postat av: Wickie

Hej!

Har tre flickor och ville inte att de skulle uppleva samma tigande kring kvinnas könsorgan som jag. Snippa hörde jag inte förrän långt efter att första flickan var stor och pulla används av många i min omgivning och var ett ord jag kände mig bekväm med.

Mina tjejer vet vad snippa är men vi använder pulla i familjen. Snippa är för mig väldigt nära snipa och snipig - och det vill ingen vara!

Finns ju många ord för snopp - en bekant till mig de säger kisse-karl och det bore ju kunna ge men för livet men de grabbarna verkar inte ha tagit skada.

Det viktigaste är att du och din familj känner sig trygg med ordet så det blir positivt laddat.

Lycka till!

Wickie!

2011-03-20 @ 20:29:35
URL: http://motmalet.blogg.se/
Postat av: Katti

Håller med dig Wickie! Tror inte att något barn skulle ta skada av att föräldrarna kallar deras underliv för "fel" ord. Det handlar mer om hur man använder ordet :)

2011-03-20 @ 21:09:18
URL: http://attvarakatti.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0